Villanyszerelő

Villanyszerelés Budapesten egy hajón

Villanyszerelés, Villanyszerelő Budapesten egy hajón

2017. augusztus 08. - Németh Seo József

Villanyszerelés egy hajón Budapesten

 

Minden olyan vitorlás rendelkezik elektromos rendszerrel, aki komolyan veszi eme tevékenységet. Mint ahogy az otthoni környezetben, így a Balatonon sem elhanyagolható, hogyan működnek a fények, műszere. Azonban ha sokat túrázunk, vagy a tengeren hajózunk, az elektromos rendszer létfontosságú. Nem is gondolnánk mennyire!
Ha hibajavításról, vagy egy új eszköz beszereléséről van szó, ezt szinte bárki meg tudja oldani. Az elektromos rendszerhez hozzányúlni nem nagy ördöngösség, viszont rendkívül nagy fokú odafigyelést, precíz munkát igényel, ha valóban azt szeretnénk, hogy tartós legyen hosszú időkig. Ennek érdekében, most néhány sorban leírunk pár tanácsot. A cikk feltételezi, hogy ismerjük az elektromosság alapfogalmait!

A hajó elektromos rendszerei

Alapesetben egy hajón két külön rendszer található. Az egyenáramú rendszer 12 voltos névleges feszültségű, a nagyobb hajókon 24 voltos, fő áramforrásai az akkumulátorok, így menet közben is működik. Szinte az összes fogyasztó, műszer erre van kötve. A váltakozó áramú rendszert ami 230V a kikötőben használhatjuk, és az áramot a parti csatlakozóról vehetünk és érdemes egy villanyszerelőt is hívni segítségül. Az akkumulátorok töltésére szolgál, valamint a nagy teljesítményű fogyasztók (vízmelegítő, mikrohullámú sütő) működtetésére. Inverter segítségével lehetőségünk van 230V váltakozó áram előállítására akkumulátorról is. Ebben a cikkben az egyenáramú rendszerrel fogunk foglalkozni.

villanyszereles_budapest.jpg

Hogyan is néz ki egy vitorlás elektromos rendszere alapesetben?

Az akkumulátor a fő áramforrás, vagy a több akkumulátorból álló telep. Több akkumulátor használata esetén, az egyik a motor indítását biztosítja, a másik pedig a többi fogyasztó működtetésére szolgál. Az akkuk pozitív pólusa a főkapcsolóra van csatlakoztatva. Amennyiben kivitelezés korrekt, a kapcsoló előtt egy nagyáramú biztosíték véd az akkuhoz közeli rövidzárlat ellen.

Nagyobb rendszerekben egy beépített töltő van az akkumulátorokhoz csatlakoztatva, illetve a motor generátora is tölti őket. Ennél egyszerűbb esetben hordozható töltőt használunk.A főkapcsoló egy nagy feszültséget elbíró kapcsoló, amivel a teljes elektromos rendszert le tudjuk kapcsolni az akkumulátorról, azaz leáramtalanítjuk. Több akku esetén lehetőség van az akkuk külön vagy pedig párhuzamosan, egyszerre történő bekapcsolására. A főkapcsolótól az áram tovább halad a kapcsolótáblára.

A kapcsolótábla az egyes fogyasztókhoz tartozó áramkörök kapcsolóit, biztosítékait tartalmazza, illetve egyéb műszerek (pl. feszültségmérő) is lehetnek itt. Az áramköröket rendszerint funkciók szerint csoportosítja, mint például műszerek, navigációs fények, világítás stb. Lehetnek állandóan áram alatt lévő áramkörök is, mint az automata fenékvíz-szivattyú. A nagy áramfelvételű fogyasztók (például inverter) gyakran közvetlenül az akkumulátorhoz kapcsolódnak.

A kapcsolótáblától a vezetékek vezetik az áramot a fogyasztókhoz. Ellentétesen az autókkal, ahol a negatív pólus a karosszéria, a legtöbb hajóban kétvezetékes rendszert használnak, azaz minden fogyasztóhoz két szál drót megy, a pozitív és a negatív. A negatív vezetékek rendszerint közösítve vannak a kapcsolótáblánál, míg a pozitívak az egyes kapcsolóktól indulnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://villanyszerelesbp.blog.hu/api/trackback/id/tr7112727928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.